Η προοπτική οικονομικής και τουριστικής ανάπτυξης της Σύρου εξαρτάται και είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τις πύλες εισόδου του νησιού.
Η συνολική εικόνα και λειτουργία του λιμένα της Ερμούπολης, είναι ένας από τους σημαντικότερους πυλώνες ανάπτυξης και ευημερίας του τόπου.
Διαχρονικά γίνονται ενέργειες και προσπάθειες για την επίτευξη έγκρισης του νέου σχεδιασμού λειτουργίας των χερσαίων χώρων του λιμένα του τόπου μας. Εντατικές προσπάθειες που ουσιαστικά ξεκίνησαν από τον Μάιο του 2017, όταν η τότε Διοίκηση του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σύρου, κατέθεσε στην αρμόδια επιτροπή του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής το Master Plan του λιμένα Ερμούπολης, το οποίο τέσσερις φορές εισήχθη στην αρμόδια επιτροπή (ΕΣΑΛ) χωρίς εν τέλει να εγκριθεί. Αντιθέτως, στην τρέχουσα δημοτική περίοδο (2019-2023), το Master Plan εστάλη μόνο μία φορά για έγκριση, τον Απρίλιο του 2023, χωρίς να εισαχθεί ποτέ προς συζήτηση στην αρμόδια επιτροπή ΕΣΑΛ.
Το Master Plan αποτελεί ένα «εργαλείο» βελτίωσης, αναβάθμισης και τάξης στη λειτουργία της πόλης αλλά και της χερσαίας ζώνης, στην έκταση από τον προβλήτα προσόρμισης των κρουαζιερόπλοιων μέχρι και την περιοχή των Λαζαρέτων.
Έπειτα από τις επαναλαμβανόμενες αποτυχίες έγκρισης του Master Plan των τελευταίων 15 ετών – και δη των τελευταίων 6 ετών που εντατικοποιήθηκαν οι προσπάθειες – προγραμματίζονται άμεσες ενέργειες και επαφές με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς για την οριστική επίλυση των προβλημάτων που διαρκώς παρακωλύουν την έγκριση του Master Plan και την υλοποίησή του.
Εφόσον επιτευχθεί η επίλυση των προβλημάτων και η έγκριση του Master Plan, θα δοθεί επιτέλους η δυνατότητα και το δικαίωμα στη Δημοτική Αρχή να υλοποιήσει τις προβλεπόμενες αλλαγές και παρεμβάσεις, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, η αλλαγή στη θέση του ακτοπλοϊκού λιμένα και η βελτίωση των υποδομών για την υποδοχή μεγαλύτερων κρουαζιερόπλοιων και την σωστή φιλοξενία σκαφών αναψυχής.
Πιο συγκεκριμένα, οι βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες επιδιώξεις μας είναι οι εξής:
- Προτεραιοποίηση των προβλεπόμενων έργων, με πρώτη προτεραιότητα την μεταφορά του ακτοπλοϊκού λιμένα, για την αποφόρτιση του ιστορικού κέντρου Ερμούπολης και την άμβλυνση του κυκλοφοριακού φόρτου. Το λιμάνι της ακτοπλοΐας μεταφέρεται στον χερσαίο χώρο του πρώην υφαντουργείου «Λαδόπουλου», με την κατασκευή και διαμόρφωση όλων των απαιτούμενων εγκαταστάσεων για τη λειτουργία ενός σύγχρονου λιμένα.
- Η κατασκευή συγκοινωνιακού κόμβου για την εύρυθμη κυκλοφοριακή ροή στο ύψος της εισόδου και εξόδου του νέου λιμένα.
- Η δημιουργία εμπορικού λιμένα στη θέση «Καρνάγιο», έργο το οποίο ήταν δημοπρατημένο και ανατεθειμένο σε ανάδοχο, αλλά τελικά απεντάχθηκε.
- Η βελτίωση των υποδομών στη θέση που λειτουργεί το σημερινό λιμάνι, με σκοπό την προσέλκυση περισσότερων σκαφών αναψυχής και megayachts, ενώ στο ύψος των σημερινών στεγάστρων προβλέπεται η κατασκευή υδατοδρόμιου.
- Ο σημερινός χώρος αναμονής των πάσης φύσεως οχημάτων, που επιβιβάζονται στα πλοία της ακτοπλοΐας, γίνεται χώρος parking.
- Στον τομέα της κρουαζιέρας, προγραμματίζεται η επέκταση του ήδη υπάρχοντα προβλήτα για την αντιμετώπιση του προβλήματος προσέγγισης κρουαζιερόπλοιων με μεγάλο βύθισμα.
- Η κατασκευή κυκλοφοριακού κόμβου στο ύψος του παλαιού κτηρίου της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, για τη ρύθμιση κυκλοφορίας των οχημάτων.